Strona główna · Listy nadesłane · List15

List15

 

 

Chcialam sie dowiedziec czy lek o nazwie ''toksamycyna'' tez jest nazywana ''Tobi'', jest bezpieczny. Moj synek roczny chory na mukowiscydoze ma brac ten antybiotyk. Czy nie zagraza mu zycia?

Odp.

TOBI to handlowa nazwa tobramycyny przygotowanej do podawania drogą inhalacji. Jest to jedyny na światowym rynku antybiotyk opracowany do tego sposobu podawania. Stosowane w inhalacji inne antybiotyki jak kolistyna, gentamycyna czy wreszczie inne postaci tobramycyny mają nieco więcej działań niepożądanych ze względu na ich przygotowywanie do podawania dożylnego a nie inhalacyjnego. TOBI jest zalecane do stosowania u chorych przewlekle zakażonych bakterią o nazwie Pseudomonas aeruginosa (pałeczka ropy błękitnej) oraz ostatnio próbuje się ją stosować również do prób eradykacji (całkowtiego zniszczenia) Pseudomonas po pierwszorazowym stwierdzeniu zakażenia tym patogenem.

Tobramycyna podawana drogą dożylną może dawać objawy niepożądane u niewielkiego odsetka leczonych ludzi, głównie w postaci uszkadzającego działania na nerki i słuch. Przy stosowaniu TOBI ryzyko takich działań niepożądanych jest minimalne. W badaniach przeprowadzonych na grupie kilkuset pacjentów (w wieku powyżej 6 r.ż.) stosowanie TOBI wiązało się z występowaniem dwóch zasadniczych objawów niepożądanych: najczęściej stwierdzano chrypkę, a u około 3% chorych występowało "dzwonienie w uszach".

Dr n. med. Andrzej Pogorzelski
Klinika Pneumonologii i Mukowiscydozy
Oddział Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Rabce-Zdroju

Opublikowano: 17.11.2005. 10:09